Borstvorming bij de man / gynaecomastie

Borstontwikkeling bij de man, ook wel gynaecomastie, komt frequent voor.

Er zijn verschillende vormen en oorzaken van gynaecomastie. Het kan bestaan uit klierweefsel, vetweefsel of een combinatie van beide. Indien er sprake is van overmatige groei van klierweefsel, moeten onderliggende oorzaken onderzocht worden. In zeldzame gevallen ligt een onderliggende ziekte of een bijwerking van een medicijn aan de basis van de borstontwikkeling. Meestal is er geen oorzaak en is het een fysiologisch verschijnsel bij jonge adolescenten of oudere mannen. Indien de borst voornamelijk bestaat uit vetweefsel, spreken we van ‘pseudogynaecomastie’. Meestal ligt overgewicht hier aan de basis.

Hoewel sporten en vermageren tot vetverlies zullen leiden, is het soms moeilijk om ter hoogte van de borstregio vet te verliezen. Ook na uitgebreid gewichtsverlies kan er ter hoogte van de borstregio bij de man een resterend huid- en vetoverschot bestaan.  Borstvorming bij de man geeft vaak een psychologische weerslag. Een operatie kan voor mannen die hier last van ondervinden een oplossing zijn.

Praktisch

Correctie van gynaecomastie

Wat

1-2 uur

Duur ingreep

Algemene verdoving

Verdoving

Dagziekenhuis of één nacht opname in het ziekenhuis

Verblijf

De ingreep

Een operatie om gynaecomastie te corrigeren gebeurt steeds onder algemene verdoving. De duur van de ingreep is afhankelijk van de uitgebreidheid en duurt 1-2 uur. Meestal blijft u één nacht in het ziekenhuis.

De operatie bestaat in principe uit het verwijderen van het klierweefsel via een insnede ter hoogte van de tepel en een liposuctie. Hiervoor zal de chirurg via een kleine insnede een verdovende en bloedstelpende oplossing inspuiten. Zo worden de vetcellen week en kunnen ze gemakkelijker worden opgezogen waardoor er minder blauwe plekken ontstaan (tumescente techniek).  Tijdens de liposuctie of liposculptuur die hierop volgt, wordt zowel het diepe als oppervlakkige vet behandeld, tot de contouren optimaal zijn.

In geval van huidoverschot, zal ook de overtollige huid verwijderd worden.  Dit kan volgens verschillende patronen, afhankelijk van de uitgebreidheid van het huidoverschot en de vorm van de borst.  Belangrijk hierbij is dat de doorbloeding van de tepel bewaard blijft.  Per uitzondering kan een tepeltransplantatie nodig zijn.  De chirurg maakt hierbij de tepel los, corrigeert de contouren en plaatst de tepel dan terug op de juiste positie.  De gevoeligheid van de tepel is na deze techniek verminderd.

Nazorg

Na de ingreep krijgt u een drukverband aangemeten om zwelling tegen te gaan. Dit blijft ter plaatse tot de eerste controleraadpleging. Nadien krijgt u een drukvest of drukband aangemeten. Dit dient 4-6 weken dag en nacht gedragen te worden.

• Normale reacties na de ingreep zijn: tijdelijk blauwe en/of gelige verkleuring van de huid, eventueel gevoelsvermindering en zwelling.  Een pijnlijk gevoel kan ontstaan bij aanraking of wanneer men beweegt.  Deze pijn reageert goed op paracetamol.

• Na twee weken mogen de hechtingen verwijderd worden.  Vanaf dan mag u ook douchen zonder verband en de littekens inmasseren met de voorgeschreven littekencrème.

• Na 1 tot 2 weken kan u het werk hervatten.

• We raden gedurende 4 weken relatieve rust aan: geen zware lasten tillen en niet sporten.  Na een maand kunnen de sportactiviteiten geleidelijk terug hernomen worden, met terugkeer naar normale activiteit vanaf 6 weken na de ingreep.  De meeste mensen gaan 1 à 2 weken na de ingreep terug aan het werk.

• Na een 3 à 4 maanden is de zwelling volledig verdwenen en het eindresultaat bereikt.

Zoals bij elke operatie zijn er ook risico’s en mogelijke ongewenste effecten. De belangrijkste zijn: nabloeding, infectie, verminderde gevoeligheid van de huid en/of tepel (meestal tijdelijk), asymmetrie en huidoneffenheden (voornamelijk bij slappe huid bij weinig elasticiteit).